Wednesday, July 14, 2010

Lebih Muda?

Some of you guys may know that 2 months ago my dad got stroke. Alhamdulillah, skrg ini beliau sudah banyak improvement dari segi kesihatan dan emosi beliau. Berkat kesabaran my mom yang sentiasa setia berada di sisi my dad sepanjang masa serta doa dari rakan-rakan dan sanak saudara, my dad is getting well now.

Tapi entry kali ini bukan lah untuk menulis tentang my dad's development. Tapi ada satu peristiwa yang membuatkan aku berfikir (dan hampir tergelak). Kisahnya ada seorang ustaz yang datang untuk mengubat my dad last week. Dalam proses pengubatan, ustaz ni tidak berhenti2 menceritakan pengalaman beliau mengubat orang (dan menurutnya dia kira feymes jga di kelantan).

"Mace2 jenih ore dh sayo ubat. Ado sore budak tu, bayo2 anak ni la" (sambil menunjukkan kearah aku) "umur dio dale 17-18.."

ayat seterusnya aku tidak dengar lagi sebab aku terkesima apabila ustaz tu fikir aku dalam lingkungan 17-18 tahun. Hahaha, alahai ustaz.. kalau lah ustaz tahu ustaz hampir mengurangkan sedekad dari umur sebenar saya...

Anyway, lepas dari peristiwa tu, aku pun mula berfikir. Apakah aku ni memang nampak muda sebab memang aku awet muda atau aku nampak muda sebab aku belum lagi benar-benar matang (childish) dalam kehidupan aku?

Apakah definisi kematangan sebenarnya? Bila sebenarnya kita boleh dianggap betul2 matang? Kalau buah tu bolehlah kita agak samada matang atau pun tidak, tapi bagaimana pula manusia?

Btw, malam ni akan ada orang lagi yang akan datang mengubat my dad. Aku gelarkan mereka "Four Indonesian Brothers". Dapat agaklah kenapa aku gelar mereka begitu kan? Tapi yang menariknya kaedah pengubatan mereka sangat2 "unik". Entry akan datang akan aku ceritakan kaedah mereka.

5 comments:

  1. Hihihi.. Ok la tu pakmat..
    aku plak org nmpk mcm lebih matang dr usia sebenar.. huhu

    aku babysit cousin..org ingat tu anak aku..hua hua hua padahal aku kawen pon blom..

    hmm.. i'm childish, sometime..tp ada org kata bukan childish, childlike je.. don't know what the difference tho

    ReplyDelete
  2. post kali ni aku tau tujuannyer... sbnrnyer ko nk kata yg ramai org rasa ko mmg muda kan? xsemetinye kita kene matang sentiasa... sifat bermain mmg hadir sampai ke tua...

    ReplyDelete
  3. noi: childish and childlike, mcm lebih kurg ja, haha.. ada pros n cons nmpk muda ni. but everyone has their own goodness i guess.

    fendyHekka: hahaha, tidak.. bkn tujuan nya itu. tapi aku btul2 nk tau definisi kematangan sebenar.

    ReplyDelete
  4. noi, childish tu more tu inner side, childlike tu kinda pasal outer appearance kot?

    zam: hey u r not the only one tau..last month i pegi ikut makcik jumpa long lost family, ada sorang ni tanya "yang ni dah tingkatan berapa?" oh my..i dunno whether i shud smile or just slap myself..huhu..

    ReplyDelete
  5. mel: haha, really? sama la kite. dunno want to facepalm or flattered. skrg mgkin xnmpk lg advantagenya, but when we are in our 40s, i guess people will think that we are still in 20s, hahaha.

    ReplyDelete